Tuesday, February 8, 2011

Kereta Singapore.... Jangan Beli

Gambar pinjam dari En.google
Salam semua pembaca blog mamapapa84 sekelian..terima kasih kerana anda masih setia untuk terus support aku untuk meneruskan entry di blog aku ni..aku akan cuba sediakan entry entry yang berguna ubtuk korang semua k...

orait untuk entry harini aku nak kongsikan dengan korang semua tentang satu fenomena yang sememangnya sering berlaku sekarang ni..ramai orang malaysia sekarang ni suka beli kereta dari singapore..kenapa aku x kasi korang beli kereta dari singapore ni???
Ni sebab kenapa x boleh..kalo korang nak beli x salah pon cuma kereta dari singapore ni ada tarikh tamat tempoh dia.kalau kat sana depa guna 5 tahun je keta ni,pastu depa akan lupuskan..tapi ada jugak kereta yang dah tamat tempoh ni x dilupuskan tetapi dijual secara haram di malaysia dan digunakan disini..

Kereta ni kalo digunakan kat malaysia satu sen pon x payah bayar cukai..so seronok la sapa yang pakai kereta ni kan...hhaaha tetapi korang jangan silap pulak sebab ada pihak yang bertanggungjawab tuk cari dan tangkap pemilik serta kereta ni..korang tau x sapa??? Kastam la yang akan buat kerja tuk mencari dan menangkap mereka-mereka ni semua..

korang tau x kalo kena tangkap ngan pihak kastam ni dia punya denda amatlah tinggi tau..kalo dulu kena kompaun je RM5000 dan kereta kena sita..tapi sekarang ni kalo dapat tangkap,korang akan didakwa dimahkamah..denda dia pulak adalah 10 kali nilai kereta atau motosikal tu..amacam tinggi x??? kalau nilau kereta tu RM10000 kena denda dah jadi RM100000 tau...

so aku nasihatkan korang xpayah la nak pakai kereta mewah dari singapore ni..beli je kat malaysia..loan pon dah senang skrang kan..lagi satu aku nak bg tau ngan korang,kalo korang ada maklumat tentang sesapa yang pakai kereta dari singapore ni korang boleh la salurkan maklumat tersebut kepada pihak kastam dan korang akan diberikan reward tau...lumayan

102 comments:

Amirchip said...

nice info..

Unknown said...

aku rasa kita patut tahu kan..

En Hakim said...

pakai kete malaysia je..

putra said...

klu nk pakai kete singapore x salah sebenarnye ,cuma cra kite jew salah... aq pun ad pakai kete singapore tapi aq ad gran malaysia y dluluskn.. n untuk pengatahuan semua kereta kat kedai skrang bnyak kereta singapore y register pakai plat malaysia.. zaman skrng ni ap pun boleh

Unknown said...

relax la bro...zaman dah maju..benda2 tu xsalah pn..korang nk pakai kereta mane pn janji duit ada jalan..xde hal..ag pn nk bandingkan kereta import malaysia..better amik kereta dari singapore..sbb kompenan dia beza..original..yg kat malaysia..ciplak..aq dah kat outomobil 15taun..taw la aq bab barang ori ngan ciplak..korang xcaye..try sebiji kereta dari malaysia n sebiji dari singapore..model yg sama..tgk dia pnye pergi..tinggal kereta yg dipasang kat malaysia..malaysia..buktikan la barangan kita berkualiti..aq mrayu..malu aq ngan owg luar..asik kutuk barangan malaysia..

Jeheyr said...

boleh pakai... tp pelik mcm mane boleh register kt malaysia sbb kete singapore mmg tak layak utk dpt AP.. so kalau dah boleh register tu mmg ade la jolok mane2.. satu lg, kalau beli, tlg jgn pakai alamat asal, sbb kastam/jpj ade kerjasama untuk cari owner2 ni.. nk pakai boleh kalau byk duit.. tp waspada la.. :)

Unknown said...

tak ada masalah sebnrnye?...AP yang dikeluarkan oleh MITI tidak pernah tertulis pun di larang digunakan untuk kereta singapore..hanya yg membuat tak blh hanya akta kerajaan malaysia tidak boleh mengimport kenderaan dri asia contoh..indon..thailand...singapore dan lain2..

secara logiknya..rampasan yang di rampas oleh kastam akan di jual kembali?..bagai mana ia boleh dijual sedangkan apa yang di perkatakan kereta atau ntr sibgapore tidak boleh di gunakan?...kalau mereka boleh meluluskan penjualan kereta singapore yg telah di rampas...apa bezanya?

secara logiknya..kereta2 mewah di malaysia banyak seperti LAMBO dan sebagainya, waktu skrg bank cukup susah nk luluskan loan..adakah logik jika bank akan luluskan loan yg begitu banyak untuk pembelian kereta supercar atau kereta mewah?
berapa ramai org malaysia yg mempunyai kelayakan sebegitu dan berapai ramai org malaysia yg telah memakai kereta mewah atau supercar?

kesimpulannya..kita cuma perlu tahu mana baik mana buruk dan jgn buat andaian sesuka hati kerana kita sendiri tidak pasti betul atau tidak apa yg kita tahu...hanya yg baik..bertukar pandangan keran itu akan membolehkan rakan2 kita di luar sana tahu serba sedikit mengenai kereta dan mtr singapore...

mana yg baik kita ambik dan mana yg buruk jgn ikut itu je..

Unknown said...

Salam....sape2 yang nak geran kete totolos...bgthu sy...pakcik saya kerja di stor kereta excdent kat rawang...sape2 ad kete singpore boleh beli geran ni untuk buat tukar nama, sbb geran ni owner dh dpt pampasan dari insurce..bank kite repot totolos supaya hak milik dituntut dibatalkan...dlm sistem jpj tetap aktif (x buat repot jpj)..cuma sblom nak buat tkar nama body kena ketuk dlu pkai lazer...enjin xprlu ketuk..sebb nom enjin kete sngpore dlm sistem mlysia xad recod lg..jd hnya beli ap enjin dari halfcut...sy boleh urus a-z....pproses2nya sprti brkut;
-1.beli geran totolos
2.hantar kereta buat nom body pkai lazer
3.beli surat ap enjin dari halfcut
4.bawak kete msuk puspakom untuk documentTukar nama dan endous enjin
5.bwak smua surat dri puspakom, geran, salinan ic owner ke pjbat jpj untuk tukar nama anda..
6.slesai proses...smuanya saya akan uruskan...untuk info email sy fiqkuza@yahoo.com

Unknown said...

Hai putra,
berapa kos nk buat gran utk kereta singapor..

anti bugis indo original said...

sy nak geran total lost utk kereta land cruiser cygnus 4.7cc.ada x?

Unknown said...

salam kereta scrap harga rendah tanpa
diposit sirius buyer cl/sms 0167446976

rizaudim said...

Sy ada masalah keta singapore ni..ada 3 buah keta model sama guna satu no. flate. Keta sy dah disenarai hitam di jpj dan puspakom sbb no. Casis tiada rekod. Jd sy bercadang nak jual keta ni tp takut takde org nak beli..atau tukar geran spt yg di citerkan.

Unknown said...

suka hti la diorg nk bli keta mana pun,sikit pun x kacau kepala bapak ko...bodoh,hanjing ko ni.....

Unknown said...

Kene amik tahu bagi sesiapa yang ingin membina keyakinan sebelum membuat keputusan untuk membeli kereta daripada Singapore. Ramai orang membahasakan kereta2 ni kereta ‘scrap’ sebab dah habis tempoh COE di Singapooora..

Okay, kenapa anda HARUS miliki kereta Singapore?

1. Murah beb..cuma ada la risk dia. Kereta yang masuk dengan roadtax sementara biasanya tiada insuran. Kalau accident ke apa, mmg takde cover. Kalau bawa masuk sekali pakej untuk buat geran baru, mmg takde masalah & boleh guna OTR & boleh renew roadtax macam biasa. Macam beli kereta baru, cuma body kereta ni al-maklum saje la, nama dah used car.

2. Salah ke kalau bypass Kastam? Bagi saya itu hanyalah hukum manusia di dunia. Yang pasti jual belinya memang mengikut akad jual beli. Penjual & pembeli setuju dgn harga yang dijual. Tiada unsur2 menipu, zalim & seumpamanya.

3. Jika dibandingkan dengan kezaliman pihak berkuasa yang GAGAL menguruskan duit cukai negara yang dikutip daripada rakyat marhaen, rasanya beli kereta ni tak membebankan sesiapa. So HARUS bagi yg mampu, disamping niat menentang kezaliman. Boleh tak? Para ustaz sekalian, tolong perbetulkan.

4. HARUS bagi mereka yg mampu untuk bayar secara cash & lebih afdal daripada beli kereta baru, tapi loan bank. Campur interest lagi. Dalam Islam interest ni disebut bunga, melainkan jika interest ni diolah secara Islam. Pakar bank sekalian, tolong betulkan saya. Jadi, lebih baik kita selesaikan secara CASH berbanding berhutang. Betul tak Kak Wan…?

5. Dua keadaan yang berbeza, jika berlaku perubahan kerajaan bila tiba pilihanraya. Maaf entry kali ini agak berat sebelah..woohaa. Contohnya, PRU13 tiba2 la, pihak pembangkang menang & menawarkan BRIM berupa pelupusan tax kenderaan keatas kenderaan import. Maka semestinya boleh, tiada masalah sebab new gomen new style. So, isunya disini, apa kes kepada mereka yang membeli kereta sewaktu kerajaan lama? Tiada sesiapapun yang berdosa dalam hal ni. Cuma timbul sedikit unsur penganiayaan keatas rakyat marhaen kerajaan lama. Sebab apa? Sebab cukai kenderaan yang betul-betul kaw..huhu. Jadi, kesimpulannya, TAX itu hanyalah undang2 ciptaan manusia.

6. Didalam Islam yang wajib hanya lah ZAKAT. Bukan cukai. Cukai itu adalah pilihan pemimpin & bukanlah wajib disisi agama. Jika kerajaan yang melaksanakan hukum ALLAH Taala, maka wajib kita taati. Problem di sini, pemimpin yang dipilih adalah golongan yang tiada konek sebab tak sanggup & takut untuk laksanakan hukum Allah Taala.

7. Kalau kita kene tahan JPJ atas kesalahan lalulintas sebagai contoh. Ditakdirkan, kita dapat kautim dengan pegawai JPJ tu maka terlepas la dari saman kesalahan laulintas. Itu namanya budi bicara. Ada jgk sedara mara kita yang keje sebagai org ‘BESAR’ dalam JPJ. Kadang2 orang tu akan menggunakan cable tersebut utk melepaskan diri daripada saman tadi. Maka kesimpulannya, saman jalanraya adalah saman didunia semata2. Kene ingat, keadaan & senario ini hanya sah untuk menentang pemimpin yang tidak laksanakan hukum Allah Taala. Para ustaz, tolong perbetulkan jika ada.

Unknown said...

Aku nk cari geran toyota wish..atau mini cooper...klu ada sms...01129702940

Jalal ikram said...

Ini je cara nk ajar kerajaan zalim..puas enjoy beli cincin juta2, beli jet juta2 then habis duit tutup plkn buat gst sedut darah..darah org miskin x ketinggalan

era g'bloo said...

Cmna nak buat tuh.

Unknown said...

Wan

Unknown said...

Aku nk geran honda odesy ada x

Unknown said...

Setuju 200%

admin said...

dindong dindong. sampai sekarang isu kereta singapore tak abih lagi

Unknown said...

assalam...fiq kuza...plz call me..boleh...01119703921

Unknown said...

Malaysia tax mmg kaw2 gilo babun..Aku pn pkai kete singapore..dan Alhmdllah dgn kuasa Allah yg maha agung setakat ni xde masalah..roadtax kena selalu idup laa..jgn mod lbh2,jaga n patuhi undang2 dan yg plg penting tkut hanya pd Allah bkn tkutkn manusia or kerajaan dunia..pisss!!

Unknown said...

Aku stuju bro..mmg btol!

Anonymous said...

setuju sangat,pemerintah krajaan malaysia ni dah banyak menyusahkan rakyat,skang dalam proses nak beli kereta,bajet ada 10k,nak beli cash tp kancil pon x lepas,kalau lepas pun keta zaman aku belum lahir lagi,mmg patah kaki xde kereta,sakit ati sgt dgn harga kereta malaysia,baik aku beli keta singapor,lg puas ati..

Max said...

Kalo beli kete singapore bagaimana nk regis kt malaysia..g jpj terus ke? Nk buat geran baru n agak2 berapa kosnya

Max said...

Kalo beli kete singapore bagaimana nk regis kt malaysia..g jpj terus ke? Nk buat geran baru n agak2 berapa kosnya

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Sy nk beli kete sg.. tp xnk kuar duit just nk trade in dgn wira se.. ade sp2 yg brminat?? Sekadar brtanye.. jgn kecam sy ea..

Unknown said...

Kalo brminat.. bole la email sy ea.. dyedang@gmail.com

Unknown said...

saya nak cari geran toyota wish..sila whatsapp saya di 0122300547

Unknown said...

saya nak cari geran toyota wish..sila whatsapp saya di 0122300547

Unknown said...

saya nak jual honda odyysey 2.4 a.grey colour condition tip top...ade sunroof lagi...pasal suami citarasa tinggi nak impreza plak...tapi kereta scrap sg.kereta kat jb.plate n roadtax dah tukar...

Unknown said...

klu nak deal bleh whatsapp kat +6582101500...berapa budget awak...skrg market prize 7000

Unknown said...

klu nak deal bleh whatsapp kat +6582101500...berapa budget awak...skrg market prize 7000

Unknown said...

lecehlah nak email...kereta wira kondisi macamana...boleh whatsapp +6582101500

Unknown said...

lecehlah nak email...kereta wira kondisi macamana...boleh whatsapp +6582101500

Unknown said...

saya nak jual honda odyysey 2.4 a.grey colour condition tip top...ade sunroof lagi...pasal suami citarasa tinggi nak impreza plak...tapi kereta scrap sg.kereta kat jb.plate n roadtax dah tukar...

Unknown said...

fuq kuza bleh ws saya urgent +6582101500.pasal dah ramai saya email tak balas2 pon

Unknown said...

Fiq kuza...pls cl me 01127208221

Unknown said...

Salam, ingin melepaskan sebiji kereta singapore volkswagen golf gti 2.0. Harga dipinta Rm13800.bole bincang harga lagi. Jika berminat boleh call/whatsapp 0122040969.

Unknown said...

Salam, ingin melepaskan sebiji kereta singapore volkswagen golf gti 2.0. Harga dipinta Rm13800.bole bincang harga lagi. Jika berminat boleh call/whatsapp 0122040969.

Unknown said...

toyota vellfire plissssss 0176429427

Unknown said...

toyota vellfire plissssss 0176429427

Unknown said...

salam, nasihat aku jgn pki kerera sgpore ni @ kereta clone. kalau pakai gak nanti kereta kena curi atau ditarik oleh yg menjual kereta tu gak. pastu tukar no plat, jual balik. kadang2 kereta curi yg dia org jual, tak pn kereta yg kena tarik tak bayar. dorang ni bisnes besar. tukar plat no, pastu wat rotex (clone) jual kt korang dgn harga yg murah. BMW,HONDA,MERCEDES,TOYOTA,SUBARU,VOLKWAGEN,VOLVO,SAAB DLL smue tu dlm rm5-6k je. pastu pki dlm 2-3bulan kereta korang compom hilang, bukan kantoi dek kastam ke,jpj ke,polis ke, geng dorang gak yg amik.korang yg rugi. aku yg untung kata dia. TAK PERCAYA TRY LA BELI PAKAI....tak lama, scammer skrg byk....hahahahahahahaha

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Nk pakai 2 boleh cume jgnla pandai sgt letak name, ic n alamat sendiri.. just deal utk beli je... kalo dye mintk detail bg yg palsu je.. kalo dye mintk ic nk photostat jgn byr.. ckp kt dye xjd.. just pesanan dri kwn yg da lm pakai kete singapore.. nk dkt 5thn gak la dye pakai..

Kubahhijau said...
This comment has been removed by the author.
Kubahhijau said...

TURUNKAN HARGA KERETA... JGN BODOHKAN RAKYAT..KERETA NASIONAL DIJUAL 10KALI GANDA LEBIH MURAH DI NEG LUAR...DRPD NEGARA SENDIRI... APA PASALLLLL???

Unknown said...

Assalam.. Nak beli kereta utk pasaran dlm Malaysia. Fuyyoo.. Mahal gilos.. Nak beli kereta singopo puwwoh.. Risau dgn isu sedia ada.. Adeh.. Dah berkenan dgn odysey tp dlm dilema..

Unknown said...

Macam mana shirra tukar plate and roadtax?

Unknown said...

Bismillah...... Alhamdulillah cari geran Odyssey RB1 total lost call 0166693737

Unknown said...

kat mudah sbiji viva kotak rm17k..sg 17k bleh dpt bmw..truk sgt mlysia.

Faris said...

Berapa kos untuk buat geran malaysia?

Khalimy Azrin said...

Minta htr info lanjut ya
RichPower66@gmail.com

Unknown said...

Betolkkk

Krill36 said...

Mcm mana tuan 0146328098

Unknown said...

Aik.. tgk atas ramai membangkang.. bila dpt lobang bt geran.. ramai plak berminat😅. Sbb kadar cukai yg terlalu tinggilah punca smua nie berlaku. Org malaysia br nak celik sbb tue berleluasa nak amik SG car nie. Nak hrap produk malaysia, harga x setimpal dgn kualiti. Bukan niat nak menjatuhkan produk malaysia. Tp dh byk bukti.. harap tn2 jgnlah duk jd tali barut kastam sgt. Bkn diorg nak bantu bangkang gst pun🙈🙈

shafrisalleh said...

kenapa tak dihuraikan tentang cost COE yang meyusahkan, mahal dan sah 5 tahun sahaja dan harga kereta yang tiga kali lebih mahal dari Malaysia, agak janggal jika dalam 5 bahagian hanya satu yang di pandang

ariasan said...

Mana-mana individu yang memiliki atau menggunakan kereta klon akan didakwa di bawah Seksyen 7 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membawa hukuman denda tidak kurang daripada RM2,000 dan tidak lebih RM10,000.

"Individu yang mempamerkan nombor pendaftaran dan lesen kenderaan lain adalah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 108 (3) (f) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membawa hukuman denda tidak kurang RM5,000 dan tidak lebih RM20,000 atau penjara tidak kurang setahun dan tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali," jelas beliau.


https://www.google.com/amp/www.astroawani.com/berita-malaysia/65-kenderaan-klon-disita-di-selangor-90492%3famp=1

Unknown said...

Pm sy 01131934553

Unknown said...

Pm sy spe nk geran total lost 01131934553

Unknown said...

PM saya geran Estima 3.5 2007

Unknown said...

Bro tolong WhatsApp 0122132570..urgent nak Tau camne Cara n Kos nya

Niezam82 said...

setuju

Niezam82 said...

pm no wsap +

Unknown said...

Nak tanya. Kereta klon/scrap/clone singapore ni sama ke dgn kereta legal impot yg sekarang ni berleluasa. Geran dan road tax boleh dibuat termasuk juga insurance. Kereta pun jual murah.

Unknown said...

Kalo ada total lost Ody gtaw ya. Nak satu.

Unknown said...

Sapa2 yg jual kereta clone dan uruskan gran total lost. Ws sy. 013 7382654

Unknown said...

Assalamualaikum, ingin mencari dan membeli geran total lost toyota estima ACR50 untuk membeli kete Singapore. Bolehlah sms saya di 0196330186. Terima kasih

Unknown said...

MCM mnew Nk BG Ada gran YG diluluskan d mlaysia

Unknown said...

MCM mnew Nk buat BG ada gran tu

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

assalamualaikum bos...pm no wasap blh???

Anonymous said...

Nak tanya la.. Kalau beli sg car ni. Pakai di kl guna plate hidup dari sg, makna mmg kekal plate sg la. Lagi selamat ke,salin jadi plate Malaysia.. Sbb ic lesen sy pun spore. Cuma dok kl la sbb wife org sini.

ali said...

nak mintak pendapat kawan kawan....saya nak beli kereta idaman tapi tak mampu....bila nengok kereta singapore ni murah murah terasa nak beli...nak tanya..ada tak kawan kawan yg dah guna kereta singapore ni dan mcm mana pengalaman korang

ali said...

nak mintak pendapat kawan kawan....saya nak beli kereta idaman tapi tak mampu....bila nengok kereta singapore ni murah murah terasa nak beli...nak tanya..ada tak kawan kawan yg dah guna kereta singapore ni dan mcm mana pengalaman korang

Unknown said...

Saya nak beli kereta singapore guna kat langkawi ok ker kawan kawan

Unknown said...

Padu bro

Unknown said...

Bagaimana nk beli kereta scrab spore secara sah dari segi undang2 kastam dan JPJ..

Unthinkable said...
This comment has been removed by the author.
Cappuz said...

Salam. Nak salin geran singapore ke geran malaysia macam mana ye. And berapa harga?

Along said...

Salam beli kete scrap lepas itu nk bawa blik sabah blh tak..

Unthinkable said...

Wssp 01137575750

Unknown said...

Bole explain x

Zack said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

1. Ada kwn da masuk jail sbb kereta SG
2. Kereta SG lepas pakai beberapa bulan akan hilang. Geng penjual akan pegi curi

Muhammad said...

Saya ada lubang AG ke malysia Cara Betul pm... Dpt gran n numb bqru

Muhammad said...

Dm

Unknown said...

Tolong bagi tau mcm mna nak buat

Unknown said...

Masih Pakai kerete Singapore Hingga sekarang ke.ok tak .saya di offer Ada geran dan Bayar cukai Jalan Dengan JPJ

Unknown said...

Nak beli kereta Malaysia susah nk lulus loan.. dari tahun berapa sampai ke tahun ni satu loan pn tak pernah lulus .. nak beli kereta sg salah di sisi undang-undang.. sampai bila2 pn takkn berkereta la kalau mcm ni !!!

Unknown said...

Bagai mana proses nya

Syamsul Afandi said...

pm

Unknown said...

Kalau kete spore msuk jpj dlu tukar dokumen bgai. Boleh ke x beli?sbb pjual spore bgtau sy macam tu lah .dia ckp..jgan risau..sbb kami trus hantar masuk ke jpj dlu..u byar di jpj sahaja...1800 lepas tu kereta bolwh bawak balik..settle...ye ke???

Unknown said...

Pm bro muhammad

Unknown said...

Kereta singapore bole beli tapi mesti hati2 sebab ada banyak yg buat hal..kereta da bayar pakai semimggu atau 2 minggu, dia org akan curi dan jual lagi pada lain customer

Unknown said...

Mcm mane ye. Niat nk bli kereta. Sbb murah..

Unknown said...

Saye nk beli kete singapore tpi tak paham kenapa kastam boleh dpt cam kete kite beli pulak

Hisham said...

Saya pakaj jazz singapore..ada grant malaysia..jpj road tax..tiap tahun renew ok je..insurance msia tiap tahu. Renew..xkena blok pun

Custom Search

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Jom Tukar Link

create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!